Rozmiar: 4588 bajtówRozmiar: 4460 bajtówRozmiar: 4504 bajtów

STEROWANIE RUCHEM KOLEJOWYM

WSKANIKI I SYGNAŁY

SYGNAŁY ZAMKNIĘCIA TORU

  Sygnały zamknięcia toru (Z) mogš być podawane na tarczy zaporowej ustawionej przy torze lub koŸle oporowym; wykolejnicy; obrotnicy; wadze lub na żurawiu wodnym.

Tarcze zaporowe

  Tarcze zaporowe mogš być kształtowe lub œwietlne. W większoœci przypadków ustawia się tarcze zaporowe kształtowe. Tacze zaporowe ustawia się przy torach, które mogš być czasowo zamknięte lub nie ma możliwoœci dalszej jazdy nimi - przy kozłach oporowych. Sygnały na tarczach zaporowych odnoszš się zarówno dla manewrów jak i jazdy pocišgowej.

Tarcze zaporowe œwietlne

  Tarcza zaporowa œwietlna ustawiona jest zwykle na końcu toru, po którym nie ma możliwoœci dalszej jazdy - koŸle oporowym. Tarcza taka składa się ze słupa pomalowanego na pasy czerwono-białe. Na słupie umieszczone sš dwie komory lub jedna. W przypadku, gdy tarcza składa się z dwóch komór możliwe jest podanie sygnału zezwalajšcego na manewrowanie (jazda w tył). Gdy tarcza posiada tylko jednš komorę to wyœwietla się stale œwiatło czerwone zabraniajšce jazdy. Wówczas wyjazd z toru może odbyć się tylko na sygnał znajdujšcy się z przeciwnej strony.

Rozmiar: 1320 bajtów Zs1 - czerwone œwiatło cišgłe.
Oznacza, że jazda jest zabroniona - "stój".
Rozmiar: 748 bajtów Zs2 - matowobiałe œwiatło cišgłe.
Oznacza, że jazda jest dozwolona.

Tarcze zaporowe kształtowe

  Tarcza zaporowa kształtowa ustawiona może być podobnie jak tarcza zaporowa œwietlna - na końcu toru, po którym nie ma możliwoœci dalszej jazdy (przy koŸle oporowym) lub przy torze, który jest czasowo zamknięty. Tarcza zaporowa kształtowa składa się ze słupa, na którym umieszczona jest kwadratowa komora ze szkłem koloru mlecznego, wewnštrz której znajduje się latarnia. W zależnoœci od podawanego sygnału tarcza ma po œrodku poziowy pas lub ukoœny. W tylnej częœci komory znajdujš się otwory, dzięki którym latarnia może wyœwietlać wstecz informację o podawanym sygnale.

Rozmiar: 1159 bajtów Z1 - poziomy pas na tarczy.
Oznacza "stój" - dalsza jazda zabroniona.
Latarnia tarczy oddaje wstecz dwa œwiatła w linii poziomej.
Rozmiar: 1159 bajtów Z2 - ukoœny pas skierowany pod kštem 45o z lewa w prawo.
Oznacza, że dalsza jazda jest dozwolona.
Latarnia tarczy oddaje wstecz dwa œwiatła ustawione pod kštem 45o z lewa w prawo.

  W przypadku, gdy tarcza podawać może tylko sygnał Z1, tylna częœć komory ma jeden otwór, dzięki któremu latarnia może oddawać wstecz œwiatło matowobiałe.
W przypadku niemożnoœci podania sygnału zezwalajšcego na jazdę dalsza jazda może odbywać się wyłšcznie po podaniu drużynie trakcyjnej rozkazu szczególnego pisemnego lub ustnego przez urzšdzenia radiołšcznoœci.
Tarcza zaporowa ustawiona powinna być po prawej stronie toru do którego się odnosi, również w przypadku, gdy tor zakończony jest kozłem oporowym lub rampš.
W przypadku, gdy na torze przy którym ustawiona jest tarcza zaporowa manewruje się rzadko tarcza może być nieoœwietlona.

Sygnały na wykolejnicy

  Sygnał na wykolejnicy składa się ze słupa, na którym umieszczona jest czarna komora ze szkłem koloru mlecznego, wewnštrz której umieszczona jest latarnia. W zależnoœci od podawanego sygnału komora może mieć pas poziomy lub pionowy. W tylnej częœci komory znajdujš się otwory, dzięki którym latarnia może wyœwietlać wstecz informację o podawanym sygnale.

Rozmiar: 1200 bajtów Z1wk - pozioma kreska na komorze.
Oznacza "stój" - wykolejnica znajduje się na torze i dalsza jazda grozi wykolejeniem.
Latarnia oddaje wstecz dwa œwiatła w linii poziomej.
Rozmiar: 1200 bajtów Z2wk - pionowa kreska na komorze.
Oznacza, że wykolejnica jest zdjęta z toru.
Latarnia oddaje wstecz dwa œwiatła w linii pionowej.

  W przypadku, gdy po torze na którym znajduje się wykolejnica manewruje się rzadko sygnał może być nieoœwietlony.

Sygnały na obrotnicy

  Sygnał na obrotnicy składa się ze słupa, na którym umieszczona jest czarna komora ze szkłem koloru mlecznego, wewnštrz której umieszczona jest latarnia. W zależnoœci od podawanego sygnału komora może mieć pas poziomy lub pionowy.

Rozmiar: 1200 bajtów Z1o - pozioma kreska na komorze.
Oznacza "stój" - wjazd na obrotnicę zabroniony.
Rozmiar: 1200 bajtów Z2o - pionowa kreska na komorze.
Oznacza, że wjazd na obrotnicę jest dozwolony.

  W zależnoœci od warunków lokalnych przy dobrze oœwietlonym terenie zamiast komory z latarniš można stosować tarcze nieoœwietlone.

Sygnały na wadze pomostowej

  Sygnał na wadze pomostowej składa się ze słupa, na którym umieszczona jest czarna komora ze szkłem koloru mlecznego, wewnštrz której umieszczona jest latarnia. W zależnoœci od podawanego sygnału komora może mieć pas poziomy lub pionowy.

Rozmiar: 1200 bajtów Z1wg - pozioma kreska na komorze.
Oznacza "stój" - wjazd na wagę zabroniony.
Rozmiar: 1200 bajtów Z2wg - pionowa kreska na komorze.
Oznacza, że wjazd na wagę jest dozwolony.

  W zależnoœci od warunków lokalnych przy dobrze oœwietlonym terenie zamiast komory z latarniš można stosować tarcz nieoœwietlonych.

Sygnały na żurawiu wodnym

  Sygnał na żurawiu wodnym składa się z komory, która z dwóch przeciwległych stron posiada szkła okršgłe koloru czerwonego i z dwóch pozostałych boków szkła prostokštne koloru białego. W dzień latarnia komory jest wyłšczona. W nocy do dawania sygnału włšcza się latarnię. Sygnał ten umieszcza się na żurawiu wodnym do oznaczania w jakiej pozycji znajduje się ramię żurawia.

Rozmiar: 1422 bajtów Z1z - ramię żurawia ułożone prostopadle do osi toru (w dzień);
czerwone œwiatło na ramieniu żurawia œwiecšce prostopadle do toru (w nocy).
Oznacza, że przejazd obok żurawia jest zabroniony.
Rozmiar: 1422 bajtów Z2z - ramię żurawia ułożone równolegle do osi toru (w dzień);
białe œwiatło na ramieniu żurawia œwiecšce prostopadle do toru (w nocy).
Oznacza, że przejazd obok żurawia jest dozwolony.

  W przypadku, gdy miejsce, w którym stoi żuraw jest dobrze oœwietlone można nie stosować żadnych sygnałów na żurawiu.

WSKANIKI OGÓLNIE STOSOWANE | WSKANIKI ZWROTNICOWE | WSKANIKI NA LINIACH ZELEKTRYFIKOWANYCH
SYGNAŁY DROGOWE

Poniżej znajdujš się odnoœniki do poszczególnych zagadnień zwišzanych z urzšdzeniami SRK:

WSKANIKI I SYGNAŁY | SYGNALIZACJA